De som följer mig på sociala medier vet at jag då och då twittrar friskt i samband med Kalmar FFs matcher. Nu när vi är tillbaka i Allsvenskan så är min tanke att försöka knåpa ihop en kort text efter matcherna - mina synpunkter och tankar ur ett subjektivt supporterperspektiv.
Dagens match spelades på Skedalaheds IP i utkanten av Halmstad. Matchen var mellan två lag som på förhand tippas slåss mot varandra för att undvika nedflyttning eller kval. Därför var det intressant att se hur vi står i konkurrensen en knapp månad innan seriestart.
Med tanke på hur försäsongen bitvis sett ut så hade jag sett fram emot en jämn match där Kalmar FF från och till skulle vara tvungna att försvara sig och satsa på kontringar. Det visade sig att där hade jag fel.
Redan från början bjöd KFF på en mycket mer inspirerad och spännande offensiv än vad vi sett hittills under försäsongen. Halmstad kom aldrig till några egentliga farligheter och det var ingen överraskning att KFF tog ledningen redan efter sju minuter genom mål av försäsongens utropstecken Charlie Rosenqvist.
Vårt andra mål kom i matchminut 22 då nyförvärvet Vilmer Tyrén enkelt kunde slå bollen i öppet mål. Kanske kan man tycka att där hade ”vem som helst” gjort mål, men ”vem som helst” hade sannolikt inte uppfattat läget och sett till att vara på rätt position. Det som skiljer en måltjuv från andra.
Andra halvlek bjöd på två mål till genom Marius Söderbäck och Melker Hallberg.
Sammanfattningsvis:
Det här var kollektivets seger. Det var särskilt skönt att offensiven satt. Och defensiven påminde om förra säsongen. Stabilt och tryggt.
Jag fick en fråga i ett SMS vem som var bäst. Det är svårt att peka ut någon särskild ur ett väl fungerande kollektiv. Det var elva pusselbitar som föll på plats på et väldigt positivt sätt.
Men säg såhär:
Charlie Rosenkvist tar enorma steg för varje match och bör vara aktuell för en plats i startelvan i seriepremiären. Om han fortsätter att utvecklas på det här sättet så lär han bli såld inom kort, kanske redan i sommar.
Sagoe Jr visade mycket. Inte bäst på plan idag, men när han kommer in i det ser jag inte något som talar emot att vi i honom har hittat en matchvinnare.
Calle Gustafsson som alltid dominant på mitten. I min värld är det Winbladhs högsta prioritet just nu: att teckna ett ngt kontrakt med honom.
Rony Janson levererade på sin kant. Offensivt är han en stor tillgång, men hur står han sig defensivt? Idag sattes han inte på prov. Samspelet med Charlie lovar dock gott för framtiden.
Övrig backlinjen med Saetra, Råvik och Victor Larsson känns stabil, och med Victor verkar vi ha en ytterback med offensiva kvaliteter.
Kanske ska jag ändå sticka ut hakan och lyfta Jakob Kindberg?
Han hade inte mycket att göra, men det han hade löste han med lugn och trygghet. Han styrde försvaret bra de få gånger HBK kom till avslutslägen. Hittade rätt med utsparkar och utkast. En stark defensiv börjar med en trygg målvakt, vilket inte sällan glöms bort när experter ger getingar i kvällspressen. I nuläget har vi två jämngoda målvakter, båda med sina såväl positiva som negativa sidor. Detta kan vara en tillgång: vi vet att vi inte står och faller om målvakten blir skadad.
Samtidigt kan det vara ett problem. Vi som varit med ett tag minns situationen med Cramer och Söderberg för dryga tio år sedan.Två jämngoda målvakter där den ene stod tills han gjorde ett misstag, då blev han petad till den andres fördel. Som sedan själv blev petad efter att ha gjort en egen tavla. Vilket gav osäkerhet för hela laget törs jag påstå då det inte fanns någon kontinuitet. Risken finns att vi hamnar i en liknande situation i år då ingen är uttalad etta. Personligen föredrar jag Jakobs jämnare nivå framför Samuels som kan variera från match till match, men de som har bäst koll på vem denna etta är Donne och Koskela. Jag litar på att de har bra koll.
Dagens Kalmar FF uppträdde som ett LAG-inte elva individer. Att vi orkade med en så hög press hela matchen är lovande. Men som jag skrev på Xitter: vi ska inte sväva iväg. Vi har mycket jobb kvar, men så länge vi behåller ödmjukheten så ser jag inga hinder för en trevlig återkomst i AS.
/Tomas A